En mors bekendelser #2 - fødslen

Bliv dus med Instagram

igBilledmediet Instagram har flere millioner brugere, og ekspanderer konstant.
Instagram er nu, Instagram er “på” og hvis man ikke er med, er man tabt.
Hvis man vil snage i de kendtes privatliv, vide hvad veninden har fået til frokost, eller hvordan det nyeste i favorit webshoppen ser ud, så er det på Instagram man bør være.

Dog er Instagram, som alle andre sociale medier, i høj grad præget af overflade, for selvom alle giver et udtryk for, at det er øjebliksbilleder, og den sande virkelighed, så er det den fordrejede virkelighed. Man ser kun den vinkel, som der er blevet taget billeder af, og den historie, som brugeren vælger at fortælle.

INSTAGRAM ER IKKE SANDHEDEN
Men heller ikke nødvendigvis en løgn.
Instagram illustrer ikke helt liv.
Et billede af aftensmaden – de farverige salater, de velstegte bøffer og farvekoordinerede service viser ikke den kolde luft, der kan være mellem mor og far, eller den hårde puttekamp med ungerne efter måltidet.
De, der udadtil forsøger at skabe et billede af, af at man berører alle aspekter af privatlivet, vil også altid vælge visse ting fra, selvom det de vælger til, til for at vise “verden”, ikke er lutter idyl.
Det er ægte fraktioner, af et liv, hvor det ikke kan være alt, der kan være online.

For mig er denne “lille” app et mikrosamfund. Det en afkrog af min hverdag, hvor jeg kan dele mine billeder, hvor jeg kan lufte nogle holdninger, få råd og skabe kontakt til en masse spændende mennesker.
Jeg ELSKER Instagram for det det er – underholdning og tidsfordriv.
Det er ikke her der bliver filosoferet eller diskuteret politik. Instagram er let og legende, og janteloven bliver der skidt hul i.

Lige så let, som det er at “followe” lige så let er det næsten at “unfollowe”, og modsat Facebook er det ikke venskaber man binder sig til, men en umiddelbar interesse, der let kan brydes, for at finde ny.

TIL SALG?
Instagram er efterhånden også en kæmpe mulighed for at være reklamesøjle, hvilket firmaer har opdaget, så der bliver smidt skjulte productplacement om sig, i hobetal. Man kan end ikke scrolle i sin feed, uden at falde over firmainteresser på privatprofiler, hvor der bevidst bliver fravalgt at skrive #sponsoreret.

Personligt forsøger jeg selv, at tydeliggøre, når der er firmainteresse (som i at man har fået foræret produkter for at omtale er firma), men meget sjældent bliver jeg direkte betalt (f. eks. med produkter), med gengæld for et løfte, om at det kommer med i mine billeder.
Oftest er det noget firmaerne bare håber på “kommer med”, og giver f. eks. procentvise rabatter på deres webshops.
Lovgivningen er ikke tvetydig på dette område, nogle vælger bare at tage let på den.

Det er også svært at gennemskue, hvad der er profilens ejers reelle interesse og “musthave” ift. det måske er betalt spalteplads, fra et firma, da der er en (god) tradition på Instagram for at tagge firmaer, og mærker.
Det hænger sammen med den søgefunktion der er på mediet, at man kan søge efter (f. eks.) #Havrefras, hvis man gerne vil se en masse billeder af dette- og derved også finde profiler med samme interesse.
Derfor tagges mange billeder med kommercielle profiler, og brands.

INSTA-GUIDE
Jeg oplever ofte, at folk spørger ind til forkortelser, som af hærdede IG’ere bliver kastet rundt i flæng, og at mange slet ikke er klar over hvilke funktioner Instagram har.
Her er en lille guide med nogle af de mest (mis)brugte.

#PM
Også kendt som “PB”. PM betyder Private Message, mens PB betyder PrivatBesked. Det er det samme. Her kan du sende beskeder til IG-brugere, som ingen andre kan læse.
Tryk på “huset” i din menu, og så øverst i højre hjørne (brevkasseikon)
#TBT
Throw Back Thursday. Dagen, hvor man lægger ældre billeder op (som oftest bliver der babyspammet, samt kastet om sig, med før-vægttabsfotos i massevis).
#REPOST
Repost betyder, at det er et billede, der allerede har været postet, på ens egen profil, eller lånt fra en andens.
#LATERGRAM
Et udtryk for, at man tog billedet tidligere, men først lægger det op nu.
(Dog er det da sådan med ret så mange posts på Instagram. Heldigvis – man håber ikke forældrene står og taster, lige efter de har klipset løs, af ungen, der står alene på klatrestativet).
#WIDN
What I’m Doing Now bliver som oftest sendt rundt i kædebeskeder, og lægger op til at man giver et øjebliksbillede af hvad man foretager sig, når man bliver spurgt.
#SFS
Shout-out For Shout-out. Et shout-out er en anbefaling af en anden Instagram-bruger, mens SFS er blevet et begreb for en handel, man kan lave, ved at to brugere anbefaler hinanden.
SFS er også blevet en “du kan vinde min opmærksomhed”-konkurrence, hvor man som følgere skal reposte et billede af den pågældende profil, med et #hashtag, for at deltage i en konkurrence, om selv at få et shoutout.
Lige fra hjertet? Nok ikke. Det siges, at det er for at man kan få øjnene op for gode profiler, der følger en, men så kan jeg anbefale at man jo på sin side, kan trykke på “Følgere”, og se alle de spændende mennesker, der lurer med hos en, og så udvælge den helt særlige, som man har lyst til at dele med andre.
#GIVEAWAY
Instagrams svar på konkurrence. Er oftest spammende respots, hvor man skal dele det samme stykke tekst, for at deltage, og have mulighed for at vinde.

Tilføj endelig flere internet-udtryk, så det kan føjes til #NTK (Need To Know) guiden, her i kommentarfeltet ;-).

   

10 kommentarer

  • TAK for det! Jeg elsker IG. Elsker det! Også selvom du har helt ret i, at det kun af et øjebliksbillede af de perfekte stunder (som regel).

    Selvom jeg har brugt mediet nu i over 2 år, så har jeg stadig ikke fattet en bjælde af forkortelserne. Især tak for #latergram (som jeg virkelig har undret mig over, og nu kan tilføje til ALLE mine billeder), #sfs (but why?) og ikke mindst for #widn (som jeg oplevede for første gang den anden dag i en kædebesked, og som jeg brugte lang tid på at prøve at regne ud. Uden held)

    Jeg føler mig mindre gammel nu. SÅ tak 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Irma

    Glem ej #wiwn What I’m wearing now, hvor man viser sin – ofte- fancy outfit.
    Og fedt indlæg, i øvrigt 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ha ha ha

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Fbf = flash back Friday
    Det blir ikke så tit brugt på danske profiler, men det er meget brugbart hvis man som mig altid glemmer tbt 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Karina

    Tak for forkortelserne, der var da lige et par jeg fik løst der

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • OOTD (Outfit Of The Day) som det tog mig meget længe at regne ud

    Jeg eeeeeelsker IG. Bruger det til alt. Copenhagen Dining Week var feks forandret for altid for mig, fordi jeg på forhånd vidste, hvordan de retter jeg skulle have så ud. Men det var på den gode måde!

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg må altså lige protestere imod Giveaway, fordi det er ikke Instagrams svar på konkurrence, da giveaway begrebet har eksisteret meget længe i blogverdenen 😉
    Der er endda en blog, som samler giveaways på en side: http://dkgiveaway.blogspot.dk/ 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rigtig god artikel for en der ikke helt er med på Instagram vognen endnu, mange tak! Jeg er dog Helt enig C. Stubbe i at giveaways kom før Instagram konkurrencer, og instagram overhovedet 😀

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sigridsplads

    Hold nu k..en fin guide! Jeg fik først rigtig lært IG for 3-4 mdr siden, havde to billeder på min profil og fatter stadig ikke hvordan jeg fik dem derind. Tak for hjælp til forkortelser m.m. Kunne du evt overveje en liste med DO and DONTS på IG?

    Siden  ·  Svar på kommentar

Del dine tanker og læg en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En mors bekendelser #2 - fødslen