Når bloggen ikke passer til bloggeren - mere

LEG

Med foden godt inde i eksamensræset er mit hoved lidt bimlende. Hold kæft jeg synes det er svært at rumme korte deadlines – jeg kan generelt slet ikke forholde mig til at få udstukket en opgave, som jeg ikke har ordentlig tid til at fordybe mig godt i.

Heldigvis var emnet frit – sådan er det ofte på pædagogseminariet – så min gruppe og jeg har udvalgt noget, som vi i høj grad synes er pisse spændende. Nemlig leg, med fokus på aldersgruppen 0-6 år.

Nu tænker I måske: skal de så lave noget stikbold, eller lave rundkredssang (akkompagneret af guitarspil, naturligvis) med nogle unger?
Det er nok første antagelse om hvad man laver, på min uddannelse. Noget flippet og let håndgribeligt, og når man nu har leg som emne, så skal man naturligvis lege (selv).
Det er dog ikke tilfældet her, for i vores opgave skal vi undersøge lege-begrebet, en ret teoretisk tilgang, med særlig fokus på legens nytte – med antagelse i at leg giver læring, trivsel og udvikling. Nøgleord og kernebegreber i vores fag.

Det spændende, når man læser på pædagogseminariet, og skuler til praksis, hvilket for mange ligger i praktikkerne, er for mig at jeg jo kan skule til hjemmet. Det er overordentlig sjovt at sammenligne med sit eget barn, og selv når jeg er hjemme kan jeg tænke på læreprocesser og udviklingszoner, når jeg leger med Augusta. Faktisk kan man slet ikke lægge sin faglighed bag sig, når man er hjemme.
Det betyder ikke jeg er bedre til at være mor, til at opdrage, eller være “pædagogisk”, hvilket i alle mands mund vel handler om at anerkende i hoved og røv (og for alt i verdenen undgå “skæld ud”, men jeg tænker en del over min rolle, og særligt hvordan jeg forholder mig, i leg.

Det, der rykker for Augusta, der som bekendt bliver 3 til maj, og fænger hendes interesse pt. er i høj grad rollelege, og imitationslege. Oftest er alt hun får i hænderne syge, skal på sygehuset og tjekkes af en læge. Om og om igen.
Gentagelser er en stor del af hendes leg, og selvom det er fantastisk er det også det der – hånden på hjertet – gør det trættende, med voksenøjne, at lege længe, for det er det samme igen og igen, men det er det, som Augusta lærer af.

Hun genskaber sin hverdag, eller den virkelighed hun kender, i sin leg, ved at bamser/dyr/dukker skal i vuggestue, de skal hjem, køber ind, skal puttes, tager i svømmehallen, rejser til Paris (dén hænger virkelig ved), og så er det meget med mor-far-baby, og imitationen af dybe mandestemmer, lyse kvindestemmer og babyer, der vifter med armene, og siger mamamama.

Image-1(1)Typiske lege: Holger Kanin er Tornerose, og Augusta synger. Dyrene står i kø og skal vente på det er deres tur og mine fødder skal presses ned i små prinsessesko, for jeg er Elsa, mens Augusta er Anna.

En anden ting hun stadig holder meget af er at synge og optræde. Hun synger de samme sange igen og igen og igen (og igen og igen og igen), mens hun ser sig i spejlet og gradvist udtaler flere af orderne i teksten korrekt. Den sjove og nye nuance er så også at hun gengiver bevægelserne, fra f. eks. Frost-filmen, hvor hun henter rekvisitter og også løøøber op af trappen, mens hun synger LET IT GOOOO.
Det er jo sikkert noget der hænger ved, helt til hun er gammel nok til at ville melde sig til MGP.
(Og hvem af os har ikke gjort det?)

Ift. min rolle, som jeg nævner er noget jeg tænker over, handler om at jeg er blevet bevidst om hvor meget jeg er med i legen, så at sige. Min indgangsvinkel er at det er Augusta der skal styre legen, og som udgangspunkt komme med initiativerne. Jeg kan komme med inputs, som kan udvikle legen, eller give den et spændende twist, men det er hende der går forrest og som bestemmer hvad vi skal lege. Jeg kan starte noget op, men ellers fungerer jeg som legekammerat og ikke voksen-jeg-bestemmer-hvad-der-er-mest-realistisk-eller-hvad-der-er-morsomt-i-mine-øjne.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad jeres børn leger?
Egentlig ikke så meget “med hvad”, for om det er Ninja Turtles eller Barbie er hip som hap, men “hvordan”?

Det kunne være morsomt at høre om der er lighedstegn, ved de der er jævnaldrende med Tut!

   

22 kommentarer

  • Julie E.

    Min datter på 2 år og 5 måneder leger (og har gjort det længe) familie, ligegyldigt hvad hun leger med. Måske skyldes det, at hun blev storesøster. Nu er alt familie – far-hest, mor-hest, far-bil, mor-bil. Og så skal de købe ind, på arbejde, bade, have gæster osv. Og vi skal ikke blande os for meget, så bliver det forkert. Så vi lytter mest med, det er meget underholdende ☺️

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Hvor hyggeligt 🙂 Og ja, måske det skyldes hun er blevet storesøster, men jeg synes samtidig også at utroligt mange 2,5-årige er fanget af familie-leg. Det er jo også det de kender meget til, ikke 🙂 ?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Tine

    Mine tvillingepiger på to et halvt til marts har længe været glade for bøger (som vi læser for dem), derudover er de lige begyndt at lave mad med legemaden, lægger puslespil og leger frisør. Ind i mellem skal dukkerne og bamserne puttes og køres rundt i dukkevognene. Det er det de som regel laver, når de ikke ser Peter Pedal fx på Netflix… Tak for en god blog!

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Tvillingepiger på 2,5… er det okay at tænke: “NÅÅÅÅRH <3 – det gad jeg godt!", mens man også tænker: "hold da op, respekt for det, Tine"!?
      Hvordan er det, med to 2,5-årige? Jeg synes een er en stor håndfuld!

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Betina Dreyer

    Min søn på 2,5 år leger meget med køretøjer. Og mændene der kører i dem taler sammen og har fælles opgaver der skal løses. Nogle gange er den ene figur blevet syg. Og så kommer der en ambulance og kører ham til lægen. Lægen er Frederik. Han kan fikse alt. Han elsker også at lave mad til sine tøjdyr og os. Og der skal først dækkes fint bord. Han elsker også at lege “nu skal vi sove”. Og så bliver jeg puttet. Og lyset skal slukkes. 10 sek senere bliver der serveret morgenmad. Når vi skal synge/danse, så er det gerne til hjemmelavede tromme- og guitarlyde. Han er en energisk dreng. Og der er meget klatre-, hoppe- og løbebevægelser i legene.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Haha. Hjemme ved os er alt-mulig-manden Jens 🙂
      Det lyder sgu hyggeligt med din søns leg. Han må være på samme alder som Augusta?

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Min egen unge er kun 6½ mdr, så hun er kun så småt begyndt at lege borte tit og klappe kage – hvilket altså er pisse fedt! 🙂 Endelig kan man decideret lege noget med hende.

    Min lillebittebror, på snart 6, efterligner rigtig meget spil og fjernsyn. Han har en periode spillet meget Plants vs. Zombies, så nogengange er han “en af de der zombier med en avis/dør/spand på hovedet”, og så skal man selv være en plante og spytte ærter efter ham eller noget i den stil (det giver nok bedst mening, hvis man kender spilene. xD)
    Han kan også lege Pokemon. Så bestemmer han hvilken Pokemon han vil være, og ofte også hvilken Pokemon jeg – eller andre han leger med – skal være, og så skiftes man til at angribe.

    Hans lege handler, udover efterligning af spil/TV, ofte om vidensdeling, faktisk.
    Når han f.eks. leger Pokemon, fortæller han lystigt om, hvilke angreb de forskellige Pokemon’er har, hvilken type de er osv. 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sandra

    Min datter er 3 1/2 lige om lidt og synes egentlig hun leger meget det samme som Augusta. Favoritten er far, mor og børn hvor hun skal være moderen og vi andre er baby eller hund. Sjovt nok er der næsten aldrig nogen som skal være far… vi leger den leg igen og igen og igen.. Jeg prøver altid at være hunden og så sige at jeg lige går over og ligger mig i min kurv 🙂
    Ellers laver hun mad i sit lilke køkken, synger og danser og elsker at klæde sig ud i kjoler. Hun bruger også rigtig lang tid på at tegne. Og så er hun fog nyligt begyndt at barbiedukkerne “snakker” sammen. Der er det altså skægt lige at være med på dn lytter og høre hvad der bliver sagt 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Spændende emne du har skrevet opgave omkring. Mine unger på hhv 3, 3 & 5 leger meget forskelligt. Store hits er at bygge huler til dem alle 3 og så bor de så inde i dem på den ene eller anden måde, besøger hinanden osv. De leger gerne med dukker – alle mulige slags – og efterligner helt klart det, som de oplever både her og andre steder. Så er sang/rollelege/fangelege populære – bjørnen sover, dyrepasselegen, kyllingemor, skole mm, ligesom de elsker at klæde sig ud. Puslespil, perleplader, farvelægning af tegninger, vildkat mm også noget de hygger sig med og så har jeg helt sikkert glemt en masse lige nu.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Rollelege, rollelege, rollelege

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    Jeg har en søn på 2 1/2. Han leger som Augusta. Han laver pandekager i sit køkken, som vi smager, og så forfra. Er ret dygtig til at fange det, man gør i et køkken (sætter uret, bruger grydelapper

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    Jeg har en søn på 2 1/2. Han leger som Augusta. Han laver pandekager i sit køkken, som vi smager, og så forfra. Er ret dygtig til at fange det, man gør i et køkken (sætter uret, bruger grydelapper osv.). Leger også med dukken og putter i barnevognen. Så optræder han også, men her er vi stadig i gang med julesangene. Endelig leger han en hel del med værktøjssæt, biler og togbane. Igen med gentagelser på gentagelser på gentagelser…

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Min søn på snart 3 leger meget med traktorer, Tog, biler og gerne biler med udrykning. Hvis der er problemer med bilerne og noget går i stykker, ringer vi bare efter Brandmand Sam. Han kan alt ham Brandmand Sam

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • J

    Hej ! Jeg arbejder som pædagog i en vuggestue. Lignu arbejder vi med noget der hedder Fremtidens dagtilbud. Det er et stort forskningsprojekt om børn i alderen 0-6 år. Det handler kort om, at vi flere gange om ugen laver struktureret forløb / aktiviteter med ALLE børn ( altså også de små på 7-9 mdr ) og så efter hver periode ( en periode er 5 uger ) laver en evaluering, udfylder skemaer og andet indtastning som forskere så læser med på.
    Det skulle så gerne kunne give et billede af, hvordan struktureret leg påvirker børnenes udvikling. Det er et forskningsprojekt, der står på i 2,5 år. Der er fordele og ulemper ved projektet. Jeg er tilhænger af, at man har ugentlige struktureret forløb med en fast børnegruppe, så får man et godt kendskab til børnene, man er “tvunget” til at bruge sin faglighed og man reflekterer over ens pædagogik og alt det der følger med. Man må aldrig stoppe med at reflektere i det her fag.. Vi lærer af børnene hver dag.. Ulempen ved projektet er, at det er alle børn, der deltager ( altså også de helt små), der er 5 ugers planlægning hver gang en periode er overstået, ( som vi desværre ikke får ekstra tid / vikardækning til ) en masse indtastning af skemaer, svar, og refleksionsnoter efter hvert endt forløb gør hverdagen lidt ekstra hektisk. Formålet er, at sikre kontinuerlige læringsforløb for børnene i faste trygge rammer. Hvilket jeg er tilhænger af. Men når der ikke følger ekstra hænder, tid, penge med, så tager de desværre bare pædagogerne væk fra børnene.. Nå det var så den korte version

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • henriette

    Juliane påm2 år og 4 måneder er i øjeblikket meget fascineret af puslespil og sange hun synger hele tiden, også når hun leger hun sætter melodi på sine sætninger
    Og så hendes bamser der gennemlever alt hvad hun gør – spise pænt, sidde ordentligt på stolen, må ikke kravle op på bordet osv
    Udover dette skal vi tumlenå og lege vildt og helst ude hvis Juliane bliver spurgt

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Hejsa. Jeg har Viggo, der blir 3 til februar. Vi har været igennem “kø” legen i efteråret. Her var det dog biler der var i kø. Efter hinanden, ved siden af hinanden. I farveorden, efter størrelse, efter hjulstørrelsen. Siden det seneste efterår har det været brand. Brandbiler, brandmænd, formentlig adopteret fra Brandmand Sam. Han leger meget, at der går ild i et hospital (som han har bygget af Duplo) og så kommer brandmanden og slukker det. Det kan være ham selv i sit brandmandstøj, men ellers er det Duplo brandmanden der kommer i sin bil. Han går meget op i, at brandmanden kommer rigtigt op i bilen, kravler op af stigen og kan holde brandslangen. Han “snyder” ikke i legen a la, bilen kan da bare lige køre derhen og så stiller vi mændene op bagefter. Alt skal gå rigtigt til, de skal ind af døren osv. Når så branden er slukket er der patienter der skal tages sig af og så kommer doktor McStuffin og så kører vi på med “Nuuu skal du tjekkes, nu skal du tjekkes”. Den leg leger han/vi noget der ligner 50-60 gange PÅ HVERDAGE!! I weekenden runder vi nok de 200 omgange.
    Her er vi også på at lade ham styre legen og “bare” være dem der er med.
    Andre rollelege er, at vi skal være røvere og stjæle noget tilfældigt legetøj og så sætter han os i fængsel, giver os håndjern på osv. Den er også på repeat.
    Fælles for rollelegene er, at det ofte er det samme igen og igen. (Har nogen gange lyst til at rive håret ud på mig selv)! Og hvis en af os voksne er kommet med et twist, som du skriver, leger vi gerne det igen og igen til et nyt twist dukker op.
    Derudover er Viggo meget på bogstaver, hvilket egentlig har varet i et halvt års tid. Han er kanon god til puslespil og så er han også ved at være en god spillemakker i f.eks. klodsmajor og “fisk”.
    Nå ja! Og så hans lægetaske og hans elskede stetoskop. Læge-politimand, brandmands-læge osv. Vi har meget ofte benene i gips (toiletpapir) herhjemme.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Trine

    Min datter på to kan rigtig godt lide at hjælpe til (med at lave mad, støvsuge etc). Hun leger også med sit legekøkken og kan lide at tegne og blive læst

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Min søn leger rigtig meget at dem fra hans sørøverskib skal i skole med skolebussen og egentlig så bor de rigtig i Bamses Hus. Og der skal helst bo alle dem der kan klemmes ind. Det er alt fra McD figur, kinderægfigur, Spiderman, bamse og kylling og Per.
    Derudover leger han at turtles bussen kører fra de forskellige figurer og så skal jeg råbe “hey vent på miiiiig” og så skal han kører tilbage og hente dem

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sofie

    Min søn leger rigtig meget at dem fra hans sørøverskib skal i skole med skolebussen og egentlig så bor de rigtig i Bamses Hus. Og der skal helst bo alle dem der kan klemmes ind. Det er alt fra McD figur, kinderægfigur, Spiderman, bamse og kylling og Per.
    Derudover leger han at turtles bussen kører fra de forskellige figurer og så skal jeg råbe “hey vent på miiiiig” og så skal han kører tilbage og hente dem

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mille

    Som mor til en søn med autistisk udviklingsforstyrrelse er det rigtig interessant at læse, hvordan Jeres børn leger. Min søn er næsten 4 år og hans leg består af at kaste rundt med legetøjet, bl.a. fordi han er fascineret af at se ting der går i stykker. Bilerne kører aldrig nogen steder hen men bliver smadret på forskellige måder, indtil hjulene falder af. Han elsker hjul og har en samling af dem. Leg med legekøkkenet foregår ved, at legemad, service, gryder og hjul(!) bliver kastet ned i vasken, der så bliver kastet ind i køkkenskabende. Kort fortalt så leger han ikke rolleleg overhovedet og har aldrig gjort det. Jeg forestiller mig, at et børneliv er ret kedeligt hvis man har manglende forestillingsevne, da børn bruger rigtig meget tid på netop at lege forestillings- og rollelege. Det er min egen teori at en af årsagerne til min søns destruktive ‘leg’ bunder i kedsomhed. Jeg ville virkelig ønske at han kunne lege ligesom neurotypiske børn, også selv om det sikkert er kedeligt at lege de samme rollelege om og om igen 😉 Og nej, han er ikke interesseret i puslespil (brikkerne bliver kastet rundt og splittet i små stykker). Lego gider han ikke, dvs. han vil gerne have at jeg bygger noget, så han kan ødelægge det bagefter. Det er op af bakke…. Tak for en – i øvrigt – god og velformuleret blog 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Super spændende Johanne, jeg måtte skrive et helt blogindlæg om det selv i stedet for en meget laaang kommentar ha ha http://www.pralerier.dk/2016/01/at-lege.html Måske du gi’r en kopi af din opgave, når den er done? 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Gitte Henriksen

    Super spændende indlæg. Som mor til tre og selv pædagog, er det også noget som har min interesse. Vil også virkelig gerne læserindlæg opgave,villevære fedt hvis du lagde den her på bloggen. Hvis det er ok med gruppen

    Siden  ·  Svar på kommentar

Del dine tanker og læg en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når bloggen ikke passer til bloggeren - mere