ET FORÆLDREOPRØR: JEG VIL OGSÅ CURLES

VED DU HVAD EN 8-ÅRIG BLIVER TESTET I?

image136

Okay, er du klar til at føle dig lidt uintelligent?
Sådan helt ærligt?
Ja, jeg ved da godt det ikke er sjovt at få stillet et spørgsmål, som man ikke helt kender svaret til og sådan prompte skal respondere (korrekt) på. Og ja, uden mulighed for at google, selvfølgelig.

Jeg tænker jeg – på trods – lige smider nogle spørgsmål ind, løbende, som du så kan svare på i dit hoved, okay?

Hvad betyder PALINDROM?

Jeg er af den klare holdning, at det er sundt at stoppe op engang imellem og lige undre sig. Det har jeg gjort hele mit liv, i en meget tidlig alder og i tide og utide, nogle gange på bedre tidspunkter, end andre. F. eks. er det ikke det bedste at stille spørgsmålstegn ved om ens kørelære virkelig har ret, når han råber: SÆT BREMSEN I, men omvendt er der fornuft i at tænke selv.
Det er også det jeg vil gøre her: undre mig om vi er på afveje.

Faktisk opdrages vi til at stille spørgsmålstegn ved ting og ikke blot følge blindt med. Rent historisk skete der faktisk et skift i hvordan vi opdrager børn, efter Anden Verdens Krig, hvor det for alvor gik op for os, at vi hellere måtte sætte ekstra ind og forsøge at sikre en mere selvstændig tankegang.
Det er nok også deraf det kommer, at vi i dag kan sige: stooooop en halv og vent lige engang, også til de mindre ting, uden at have en blind tro på at samfundet omkring os har tjek på det og ikke er på vildspor.

Jeg vil hermed stemme i og anfægte om den udvikling den danske folkeskole er i, er helt fornuftig?

Hvad betyder KUMQUAT?

Som du nok har gættet, så handler det om tests. Helt specifikt er det en 2. klasse test, som blev delt i en gruppe for pædagoger, af en skolepædagog for en 2. klasse, som vi kalder A. Vedkommende har nemlig, som så mange andre, haft nationaltest.

Hvad betyder ‘AT DELE SOL OG VINDE LIGE’?

Og ja, som du nok også har gættet, så er disse spørgsmål taget direkte ud af en 2. klasses nationaltest.
Føler du dig så lidt dum nu eller har overraskelsen over de makabre spørgsmål taget overhånd?

Selvfølgelig, hvis vi lige skal have alt på det rene, betyder det ikke at du er hverken dum eller uintelligent på nogen måde, hvis du ikke kan svare på spørgsmålene. Det eneste jeg kunne svare på, var nedenstående.
Men jeg tror de fleste kan blive enige om, at det ikke er opløftende at føle man ikke lige har svaret på tungen. Eller føle en sikkerhed i at svaret nu ER helt korrekt? Det giver en usikkerhed i maven, gør det ikke?

Hvis jeg nu fortæller dig, at du skal testes. Hvor gammel er du? 39? Denne test er for dig, for alle 39-årige. Hvordan har du det med dig selv, hvis du indser at flere af spørgsmålene er lidt svære? At nogle spørgsmål slet ikke er til at svare på?
Hvis jeg nu fortæller dig at det bare er for at vurdere hvad du kan og ikke kan.
For selvom man er 8 år. Eller 39 år. Så vil man jo gerne gøre det, som der forventes. Implicit siger man jo det er relevant og vigtigt, når man sådan sættes foran en computer til tests.

Hvad betyder ‘EKSKURS’?

Vi kan også kaste os ud i en snak omkring hvorvidt det er fornuftigt, at en 2. klasse, børn der altså har gået i skole i få år, skal testes på den måde. Jeg ser fornuft i at lærerer og pædagoger i skolen skal vurdere børnenes kompetencer, kundskaber, færdigheder løbende, for herigennem at se hvilke elever der skulle have en hånd, men fra dét til at kræve at alle folkeskoleelever i gennem deres tid i skolen skal gennem 10 nationaltests af denne karakter (selvsagt med stigende sværhedsgrad), kan jeg, personligt, ikke se fornuften i.

Med mit faglige blik, med pædagog-farvede-øjne, ser jeg potentiel fare, når vi sætter vores 2. klasses børn til at svare på sådanne spørgsmål, som tydeligvis ikke kan besvares korrekt af alle.
Er det formålet? At alle skal svares på korrekt.
Nej, nok ikke, men hvad det så kan gøre ved elevernes selvværd eller selvtillid, bør man have i mente.

Hvad betyder ‘DORSK’?
(Hav i mente at børn i 2. klasse er født i 2008)

Ved du hvad der er vigtigt?
Ja, jeg vil være så fræk og påstå at det er vigtigere, end at vide hvad en kumquat er. Eller palindrom betyder.

Det er vigtigt at være en god ven.
At kunne sætte sig ind i andres følelser.
At kunne give udtryk for sine.
At føle man er betydningsfuld.
Unik.
En del af et fællesskab.
At man kan noget.
At det man kan, det er vigtigt og det har en værdi.
At det man ikke er så god til er noget man kan øve sig på.
At det man kan er vigtigere end det man ikke kan – endnu.
At vi alle er forskellige.
At vi alle lærer forskelligt.
At være glad.
At selvom skolen lader til at mene at det er vigtigt at finde ud af hvor mange af ens kammerater der forstår sætningen “AT GIVE DEN EN SPAND KUL”, så er der en masse andet der er vigtigt – hvis ikke vigtigere og en forudsætning, for at kunne lære.

Hvad der derimod ikke er en god forudsætning for at lære er at proppe børn ind i klasselokaler, som var de sild i en tønde.
At lave skoledagene så lange, så ingen hjerner kan følge med.
At køre børn trætte med undervisning og heldagsskole, så der ikke er tid til at gå til sport. Eller ses med vennerne. Skabe sociale relationer og få rørt sig.
(Altså motion. I ved, for sjov).

Er der tid til ovenstående? Tillægges det værdi?

Hvis du ikke vidste hvad en 2. klasse testes i, så ved du det nu.
Eller et udsnit, for der er selvsagt flere spørgsmål i testen, som handler om andet, end at finde ord og udtryks betydning.

Og hvis ret skal være ret, så får en 8-årig altså valgmuligheder med, på ægte amerikansk multipule choice vis. Det fik du ikke, fordi du er voksen, fordi testen jo er til en 2. klasse –  og fordi multiple choice jo altså også giver muligheden for at svare korrekt ved et tilfælde. Faktisk har de en 25% chance for at svare rigtigt i de spørgsmål der har multiple choice muligheden. Og hvor visende er deres score så EGENTLIG?

Vi kan jo tænke over om årsagen til at så mange børn har det dårligt psykisk og har lavt selvværd kunne være forårsaget af at rammerne er forkerte?

Hvor ville det være fantastisk, hvis de der bestemte hvilke tests eleverne skal udsættes for, hvordan skolen skulle udformes og budgetterne, var lærerer og pædagoger. Altså de, der sidder med det i hverdagen og reelt ER eksperterne.
– Hvad tænker du så ville ske?

Jeg har ikke brug for, at alle er enige med mig. Det er okay, hvis du er af en anden holdning. Dette er strøtanker i et blogindlæg, skrevet med bankende hjerte og bekymring selvsamme sted. Jeg er hverken lærer eller har barn i folkeskolen. Jeg har derimod en 4-årig der ligger i sengen ved siden af mig og en passion for og viden om de 0-6-årige. Dermed var det måske uundgåeligt at følelser blev til ord og ordene blev delt.

Det jeg gerne vil starte, er en debat. Eller snak, om man vil. Om det så ikke når længere end til din egen hjerne, eller til kæresten for enden af sofaen, så er det fint, men overvej lige… hvordan har du det med at 8-årige skal testes på den måde, med sådanne spørgsmål?

Tak til ‘Skolepædagog A’ for screenshot og opmærksomheden

   

20 kommentarer

  • Janne

    Det er fuldstændig galematias!!!!
    Hilsen mor til 3 skolebørn som er enig med dig.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Mmmm… det ord. Det er fantastisk! Brugt alt for lidt. Måske det bør smides ind i en Nationaltest for 1. klasse?
      Og spøg til side, tak for din kommentar, Janne 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Christina

    Jeg er delvis enig med dig… lige gyldig hvilken alder elever har er de nød til at få svære spørgsmål for at finde deres niveau…-derfor de svære ord i en 2 klasses test….-alle spørgsmål er desuden afprøvet både på klasser over og under, (altså 1 og 3 klasse i dette tilfælde)

    Jeg synes personligt det er for tidlig at test i 2 klasse, men jeg synes klart det er en god ting at lærer børn at det er ok at skulle til test…- hvis man har prøvet test mange gange er man vant til det og dermed ikke helt så nervøs når man udsættes for det 🙂

    Hilsen en ansat ved nationale test 🙈🙈

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Eeej, Christina, du behøver ikke *lave aben*, lyncher dig altså ikke for at arbejde ved nationale test (er det virkelig en arbejdsplads? Hvordan er kantinen?) eller for at have en anden holdning, delvist, end jeg. Og ja, selvfølgelig må man, når man laver en test, udforme spørgsmål som sætter baren der hvor man forventer de bør være.. men da vel ikke MEGET højere? Jeg tænker, hvis jeg testes, så skal jeg da kunne få et 12-tal ud fra hvad der forventes jeg ved og kan, uden jeg skal kunne trylle, gøre mig usynlig eller noget andet, der er mere end forventet. Men her handler det om at vurdere HVOR vores børn er – og hvor meget de kan, så jeg kan godt se at når testen sku’ ku’ (elsker det) det, så skal nogle spørgsmål være svære…. meeeen. Jeg har ikke noget forskning bag mig til at bakke det op, men jeg har en tro på at det at blive testet ikke gavner. Det at føle at der tillægges værdi i tests i dansk, kemi, biologi mv. For selvom det er vigtigt, selvom de skal lære det – engang, selvom de skal til tests – engang, så mener jeg ikke det er vigtigt her og nu. Jeg mener det er hér læreren med deres kæmpe viden kan vurdere om børnene skal bruge en hånd. Og det er her mit argument om (de måske utopiske) mindre klasser, kommer ind. Jeg tror ikke på at det for 8-årige er den rigtige måde, men HVAD måden så skal være kan jeg ikke sige, men jeg er bekymret for, modsat dig, at tests gennem hele livet, giver negativ effekt. Jeg er blevet testet hele min skolegang (siden 1. klasse) og det har ikke haft en god virkning ift. eksamensangst, min selvtillid eller forståelse af hvad samfundet mener har værdi. Men vi er enige i at det er tidligt at teste i 2. klasse – det kan jeg lide 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mette

    Mit barn går endnu ikke i skole, men jeg synes det er vanvittigt. Tænker at en god lærer Godt ved hvor deres elevers styrker og svagheder ligger. Ligesom jeg som pædagog ved hvilke børn jeg skal opfordre til bevægelse for at styrke deres motorik og hvilke børn vi skal læse rim og remser med.
    Og ja jeg synes også det er vanvittigt at alle 3 årige skal sprog testes, i stedet for at bruge ressourcerne på dem der virkelig har brug for for ekstra sprog stimulering. Pædagogerne ved godt hvem der har brug for det.
    Jo så er der de børn der ikke går i institution, Det har jeg ikke svaret på hvordan man så fanger dem, hvis der er udfordringer sprogligt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Det tror jeg bestemt også de ved, Mette. Helt enig. OM der så er tid til virkelig at se det enkelte barn og understøtte hvilke individuelle udfordringer der måtte være, kan jeg så være i tvivl om. Men igen, jeg er ikke lærer. Men jeg har det på samme måde, som dig, indenfor samme fag. Sprogtests ser jeg også som fjollet, det er et mærkeligt krav, for vi kan jo sagtens vurdere det på andre måder, ligesom man kan arbejde med sprogstimulering på forskellige måder.
      Tak for dit input. Jeg er godt nok spændt på at se hvordan det er, når min datter skal i skole.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Bolette

    Jeg bliver simpelthen nødt til at Google de ord, for jeg ved kun hvad ét af dem betyder. Og jeg er 26 år!
    Det er lidt skræmmende at børn på 8 år bliver testet i det der. Hvorfor? Hvad gør det godt for? Jeg er enig med dig i, at der er mange andre, og vigtigere, egenskaber at lære for så små børn!
    Er vi blevet testet i samme test?? Hvis ja, så kan jeg overhovdet ikke huske det. Jeg fik nok ikke et særlig godt resultat 😜

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Jeg skal i hvert fald have smagt en kumquat – den ser lækker ud 😀
      Jeg gik på privatskole og vi blev testet og testet, så jeg kan ikke rigtig svare på hvordan det var ‘dengang’, men vi alle uden tvivl diktat i de større klasser 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Marie

    Jeg går i 8. klasse, og jeg synes næsten, at den der nationaltest ser sværere ud, end den jeg tog i min klasse i tirsdags.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Nej, den er ikke helt let, vel? Jeg tog også et kig på 8. klasses dog og jeg må indrømme at den sgu også var en hård nød at knække 😀 😀

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ane

    Egentligt er jeg FULDTÆNDIG enig med dig på dette punkt…. (her hjemme kunne vi kun 2-3 af ordene), men så kom jeg lige til at tænke lidt mere over det imens jeg lå og læser de andre kommentarer. … Og så slog tanken mig, ville de mon have opdaget at jeg er talblind, tidligere hvis vi var blevet teste noget mere da jeg gik i skole (jeg er 29 år). Jeg formåede nemlig at “snyde” underviserne fra jeg var 6-14 år…. og de opdagede det kun fordi jeg startede ved skole psykologen da min far blev syg… det blev en lang “historie”… men egentligt er jeg enig, mere fokus på bevægelse, relationer, mm. og mindre test, og længere barndom 🐣🎠🎢🎡🏀⚽🏇☺

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Godt indspark, Ane, jeg ved det ærlig talt ikke. Altså jeg regner ikke med du forventer jeg ved det, men jeg synes det er et perspektiv i debatten, som er fint.. og jeg bliver selv nysgerrig. Jeg håber på, at man i hverdagen, i skolen, kan spotte talblindhed. Eller ‘bare’ kan opspore hurtigt, hvilke elever der kæmper, som man så kan give en hjælpende hånd eller overveje alternative måder de kan lære på, så de ‘kan følge med’. Jeg blev selv tabt i matematikken meget hurtigt. Det er vildt du formåede at snyde dem underviserne – men jeg forstår hvorfor man forsøger. Jeg selv er ENORMT dårlig til matematik. Hvis jeg ikke tager helt fejl er jeg måske på et 4. klasses niveau, hvis ikke lavere, men jeg snød måske mere mine undervisere ved at få dem til at tro jeg ikke gad.. men hvem gider også, når man ikke føler man kan? Nå, men det var måske også et sidespor. Jeg håber på en fra faget byder ind i denne kommentar. Og tak <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Anne

    Min datter skal have 2. klasses testen i morgen. Deres lærer har gjort et stort nummer ud af, at ikke engang den klogeste i verden kan svare rigtigt på alle spørgsmål + at resultatet skal bruges til, om hun underviser dem godt nok (altså er budskabet til børnene, at det nærmere er hende end dem, der bliver testet). Det virker til, at børnene tager konceptet ret afslappet. Håber det også er tilfældet, når testen er gennemført…

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Nutidensmor

      Jeg håber det gik godt?
      Altså i den forstand, at hun tog det i stiv arm og ikke bekymrede sig om resultatet? Dejligt de umiddelbart tog det afslappet inden 🙂 Giv endelig en melding 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • “Grise bliver ikke tungere af at blive vejet” var der engang en klog dame, der sagde i et debatprogram. Hun hedder Marianne Jelved, og jeg gav hende helt ret. Det var lige da de nationale tests kom på banen og debatten også kørte …

    Jeg er lærer. Jeg har testet 2. – 6. klasser i dansk læsetest og jeg har testet 7. klasser i engelsk national test.

    En ting er sikkert. Eleverne bliver ikke dygtigere af selve testen. De bliver trænet i testen og de 4 specifikke opgavetyper, så de har nogle strategier til at gribe den rigtigt an. Og sådan at de kan klare sig bedre og ikke skal have smidt den tilbage i hovedet med et resultat, der hedder “klart under middel”. Det er der nu alligevel nogle der får – næsten hver gang. Nogle der er nervøse inden, nogle der får et dunk i hovedet, og en følelse af ikke at være dygtig nok, når de sammenligner med deres kammerater.

    Det er så vigtigt som lærer at tone testen ned. Helt ned. Lægge den på egne skuldre, som en skrev om i kommentarfeltet. Men eleverne og forældrene får resultatet – og det er svært at sige sig fri for at være nedslået, hvis man ikke har klaret den godt.

    Lige en ting jeg må tilføje: testen er adaptiv og bliver ikke sværere og sværere. Den tilpasser sig elevens niveau. Er der fejl på fejl, bliver opgaver kortere og nemmere. Klarer eleven sig godt og svarer rigtigt, bliver opgaverne sværere.

    Men jeg er ikke fortaler for tests. Hverken som lærer eller mor til en dreng i folkeskolen, der kæmper med sit selvværd og sin tro på sig selv. Jeg synes mest de er til for politikernes skyld, så de kan dokumentere, måle og vurdere hvordan det står til med den danske folkeskole – udfra 4 opgavetyper. Journalisten Jeppe Søe kan man lige nu følge på Facebook. Han gør oprør mod de nationale tests ved at holde sin egen søn hjemme på testdagene og sige han ikke skal tage dem. Dette gør han for at se hvad der sker, hvis vi nægter …. hvad er proceduren så. Han er nået til politisk plan, men får ikke rigtig konkrete svar. Ret interessant at følge med i.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Eva

    Jeg er fuldstændig enig med dig (og stadig lidt chokeret over det med en søn på 5 som skal tage testen om 3 år 😳)
    PS – en kumquat smager godt, men de er lidt sure indeni (kender den nok bare fordi mine forældre har haft planten i 10år)
    PPS savner en lille leksikon over de andre ord jeg aldrig har hørt før 😂

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Kamilla

    Det er så meningsløst, som noget kan være. Pædagogen/læreren kan sagtens vurdere i den alm undervisning, hvor børnene ligger fagligt – og det giver et meget mere klart billede, end når børnene bliver sat med en test, som for flere vil gøre dem nervøse/gøre at de kan mindre end normalt.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Janni

    Min datter har lige taget den. Før testen tog vi på lærerens opfordring demotesten herhjemme. Jeg var i chok! Ud over de der ord er der også små tekster, de skal læse. Den ene var om himmellegemer med bl.a. denne sætning “Solens, Månens og stjernernes regelmæssige bevægelser tjente vore forfædre som ur, og fordi disse himmellegemer havde så stor betydning, tillagde man dem også stor magt.”. WTF?! Hun er 8! Jeg var sikker på, at det var en fejl, og at det var til et højere klassetrin, men det var det ikke. Det er helt hen i vejret.
    Jeg sagde til hende, at hun bare skulle gøre sit bedste, og forklarede, at der var spørgsmål til både de rigtig gode og alle de andre. Vi bruger en del tid her på at snakke om, at der er nogen, der er virkelig gode til at læse eller regne osv., og så er der nogen, der (ligesom min datter) kan lave en mean flik-flak… Og begge dele er helt ok.

    Men det er ikke kun de her tests, der er problemet. De sætter læringsmål op for hvert kapitel i danskbogen fx, som børnene og læreren så efter de par uger, det nu tager, skal vurdere, om børnene har nået. Mål, opfyldelse, mål, opfyldelse, konstant.

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Jeg er som udgangspunkt enig med dig. Alligevel må jeg krybe til korset og erkende, at jeg som professionel altid har argumenteret for, at alle børn skal deltage i nationale test. Selvom det måske ikke giver mening for ligepræcis dét barn. Jeg tror (håber?), at der er et dybere formål med testene end fokus på lige netop Karl og Åge, men et bredt perspektiv over tid. Og det kræver, at alle ‘udsættes’ for dem.
    Problemet, i min optik, bliver, at det, der oprindelig sikkert havde både mening og formål, forsøges målt på en måde, der formentlig måler noget helt helt andet.
    Jeg mener: Hvem kan være uenig i, at det er vigtigt at vide, hvad en elev kan; hvem der er særlig udsat; hvem der har særlige kompetencer, og hvordan den danske elevpopulation generelt udvikler sig. Men at måle det – det er en svær størrelse…
    Tak for anledningen til refleksion. Måske kan jeg selv finde på et eller andet at skrive om i den retning på et tidspunkt. 😊

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Nanna

    Jeg læser dansk på universitetet, så jeg burde vel godt kunne klare en test af svære ord og udtryk, udformet til et otteårigt barn. Jeg kan da også svare rigtigt på nogle af de eksempler du kommer med her, men jeg er ret sikker på at jeg ikke ville kunne have svaret på et eneste da jeg gik i 2. klasse (og så har jeg alligevel fået tiltusket mig adgang til et universitet – bør vist prise mig lykkelig for at jeg er født i starten af 90’erne og ikke i 00’erne).
    Der er ganske vist et par år til min datter skal i skole, men dét der er en af grundene til at jeg har tænkt mig at sende hende på friskole, når den tid kommer. Og det er på trods af, at jeg faktisk vældig godt kan lide ideen om folkeskolen og egentlig aldrig havde forestillet mig at sende mine børn på privatskole. Men det der… Hold kæft, hvor bliver jeg rasende hvis der er nogen der udsætter mit barn for sådan noget!
    Den friskole der ligger nærmest os har ry for ikke at gå helt nok op i det faglige, men hendes far og jeg er efterhånden kommet til den konklusion at vi (blider vi os ind, selvom ingen af os vist ved hvad fanden en kumquat er) rustede til at supplere undervisningen, med en art hjemmeskoling. For som du skriver er de rigtigt vigtige ting at lære, når man går i 2. klasse, hvordan man er en god ven, hvordan man er en del af et fællesskab, osv. og det virker gudhjælpemig ikke som om at folkeskolen tilfredsstiller på det punkt.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Del dine tanker og læg en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

ET FORÆLDREOPRØR: JEG VIL OGSÅ CURLES