12 TANKER VI ALLE HAR PÅ CHARTERFERIE

ALENEMOR PÅ CHARTERFERIE

Det er lidt svært sådan at skulle lave én overskrift, for at sammenfatte rejsen vi har været på, vores otte dage, i Tyrkiet.. så jeg tog den lette løsning og forsøgte at gøre det kort 😉 Men altså, okay, det er immervæk altid svært at lave en overskrift for en som mig, der har lidt under at være en pige af mange ord hele mit liv. Det har der stået i min karakterbog helt fra 2. klasse. “Skøn pige. Snakker for meget”.
Det her indlæg er blevet til, med en forhåbning om at I faktisk allesammen overvejer om dét ikke skal være stedet I vil charterisere (uh, jeg håber det er et ord. Det er det nok ikke), fordi jeg har ikke gjort andet, end at klappe i mine semibrune dansker hænder over at have tilbragt vores mor/datter tur dér.

Der er mange billeder og de er alle taget på min telefoneringsmaskine, så derfor er kvaliteten herefter.. men er I ikke ligeglade? Der er så en del mad, for ligesom at opveje lidt for de eventuelt opløsningsskuffede.

Og hey, jeg fik forinden rejsen og under lidt spørgsmål fra jer. Det andet mest spørgsmål har været: hvordan gør man lige med solcreme, når man kun er en voksen afsted (haha) og det mest stillede; var det godt at rejse ‘alene med barn’? To har spurgt hvordan de lokale reagerede på singlemoren her og indenfor den tematik kom hele fem mennesker med råd. Eller en lille løgn. Den kan jeg dele længere nede 😉

FORHÅBNINGER

For ja, der var jo som jeg før har nævnt også en stor del af mine overvejelser, da det kom til valg af feriested; det skulle være overskueligt, underholdende og tilgængeligt, i den forstand at dét jeg var klar på at prøve, som alenemor på ferie med en 4-årig, var altså at sætte mig ind i en flyver for så at blive transporteret og serviceret i otte dage, for at vende retur til Danmark, uden at bekymre mig om gode spisesteder, afstande til supermarkeder osv. Sådanne ‘bekymringer’ og overvejelser skulle simpelthen fejes af vejen ved at rejsen skulle være overskuelig og alt skulle være tilgængeligt, så jeg kun skulle koncentrere mig om at hygge med Augusta, gøre hende komfortabel med pool – og eventuelt, hvis alt gik godt, få en lille tan selv.

MAD! Der her er nok 1/10 af forretbuffetdelen af aftensmaden. Maden på hotellet var i sig selv alle pengene værd.
(Arh okay, næsten… kommer til prisen på rejsen senere)
img_7259 img_7452 img_7430

Mere et landdyr, end et havdyr eller pool(bade)dyr men hun var altså i 😉 Tusserne og opgavebøgerne trak dog mest i hende 🙂 img_7432 img_7669

Kage…
Og mere kage.
Det ser dog pænere ud, end det smager, men de ord må være svære at forholde sig til, når de nu er URIMELIGT pæne.

img_7655 img_7637image-1Anne og Oskar <3 img_7624 img_7619

– Sådan ville du også se ud, hvis din insta-husband var 110 cm. høj.

AT REJSE ALENE MED BARN

Det er altså bare gået over al forventning venner! For silvan hvor har vi haft en godt tur!

Selvfølgelig har vi haft (obligatoriske) konflikter.. særligt når det kom til at skulle dele lidt og give plads til andre børn, hvilket åbenbart kan være svært. Her er det som mor også lidt svært at vurdere hvor mange krav man skal stille, når vi nu er et nyt sted og når hun mod slut savner sin far.. men selvfølgelig skal vi jo bibeholde vores takt og tone i børnehøjde – jeg synes det lyder meget godt, men tænk ikke Emma Gad 😉 – så jeg ikke får en helt forvirret pige med hjem, der ikke kender op og ned på hvad jeg forventer af hende.

Vi var heldige at møde Anne og Oskar, som også rejste ’selv’, altså Anne er også alene – og det at vide at der var en anden i samme ‘rejsesituation’ var meget rart, da jeg ikke selv lige kender nogen, der har rejst alene med et barn, som man kunne spørge. De var der samme tid, samme sted, samme fly og det hele og heldigvis er Anne bare SKIDE SØD og Oskar er hvad jeg håber på at få, såfremt jeg skulle få en søn engang. Augusta og Oskar fik et lidt søskendeforhold på den udfordrende måde, fordi de prøvede hinanden en hel del af, men de kunne omvendt heller ikke undvære hinanden, så det blev lidt hund og kat, men også med leg og sjov 😉 Jeg ville, af hyggemæssige årsager, ikke have undværet dem, for vi spiste sammen, solede sammen og så show sammen. Ikke hele tiden, for vi var jo på tur med vores børn, men når vi havde lyst og det passede 🙂

– Men selv hvis Anne og Oskar ikke havde været der, er jeg sikker på det var gået lige så fint. Det eneste der praktisk var lidt besværligt var sgu at smøre solcreme på ryggen på sig selv 😉 Og at Augusta skulle med, hvis jeg glemte noget på hotelværelset – men det var sgu luksusproblemer.

Forresten, ift. det med at smøre solcreme på selv, så var der en der følger med på Instastory, der har fortalt om sin mormor, der altid tog en dejskraber med på ferie, for på den måde kan man nå sin egen ryg 😉 Jeg selv er ret så mobil, på den sygdomsagtige måde (hybermobil), så no problemos, Carlos, men tag da dejskraber tippet med, hvis du ønsker det. Når det så er sagt, så ville jeg altid sige ja til at smøre en andens ryg ind, hvis de spurgte, så jeg ville ikke være bekymret over at spørge.

Bamseklubben – børneklubben hvori man kunne aflevere sit barn og placere sig ved poolen. En slags udenlandsk børnehave, men i to timer – og så behøvede man ikke smøre en madpakke.
LUKSUS.
img_7574 img_7563

LÆS EVENTUELT MINE REJSEDAGBØGER, [storbyrejse med barn]: Paris – del 1 og del 2 er her, Amsterdam (en miniguide til byen her) og Barcelona, (mini-Barcelona guide for børnefamilien finder du på dette link) hvis du går og overvejer storbyferie. Vær obs på at Barcelona jo også har en strand, så det er en 2 i 1’er 😉

img_7069 img_7047img_7554

Enten hader man ham eller så elsker man ham. Vi gik fra den ene yderlighed til den anden. Billedet er taget på den anden sidste aften 😉 img_7520

VALGET FALDT PÅ… DET BØRNEVENLIGE HOTEL

Vores hotel kan du læse om lige her, hvis du vil. Jeg havde egentlig bare googlet lidt rundt mellem Spies og TUI og tilfældigvis havde TUI lige et slagtilbud. Begge bureauer har de her maskotter og børnevenligt-stemplede-hoteller, så jeg ville gerne have det var et af dem.
Det er et resort og har en ret så stor størrelse. Du kan læse det hele i linket, men jeg kan næsten ikke lade være med at opremse ‘højdepunkterne’ her alligeveller…

Prisen ved jeg ikke om er voldsom i forhold til hvad vi fik.. det er jo et fint hotel med all inclusive. Vi valgte jo ligesom højsæsonen (vi tog afsted 27. juli) og det er jo en del penge jeg skød af. Ja, jeg følte mig ret voksen 😉 Særligt også fordi en 4-årig næsten koster det samme, som en voksen, men heldigvis fik vi da rabat, som nævnt. Faktisk 2.000 kr. pr. mand, så hold øje med hjemmesiderne.
Nogle siger man skal slette sine cookies, så deres hjemmeside ikke genkender din søgning og derfor ved du leder efter tilbud, men om det er en skrøne ved jeg ikke.
Jeg betalte 11.000 ialt for fly, hotel, mad og drikke i hoved og røv, rejseforsikring, afbudsforsikring og bus mellem lufthavn og hotel, når vi kom og skulle hjem igen. Det er uden tvivl billigere uden for højsæsonen og endda billigere i juni, hvor vi gerne ville have rejst, var det ikke for bacheloreksamen og dimsionsfest.
Selvfølgelig ser vores budgetter forskellige ud og hvis du er alenemor til to og gerne vil rejse – eller en familie på 5, så lyder prisen måske nok høj. Jeg kan jo ikke se ud fra andres økonomi, men jeg havde sparet de penge op gennem det seneste år og gik all in på at vi skulle have en del stjerner på hotellet og rejse i højsæsonen, som som sagt er der helt sikkert glimrende og billige alternativer.. Der kan helt sikkert også være fordele i at holde rigtig godt øje på hjemmesider og så slå til, når en rejse pludselig er nedsat.

HVORDAN REAGERER DE LOKALE PÅ THA SINGLEMOM?

Jeg har været flere steder i Tyrkiet og som flere feriedestinationer med mange turister kan de sælgere mv. være lidt påtrængende. Jeg fik tippet om at sige til evt. sælgere at min mand kom om et øjeblik – evt. tage en ring på ringefingeren. Der er nogle steder mange lokale der er meget udadvendte og kontaktende, det har jeg også erfaret i andre byer, også i Tyrkiet, men på det resort vi var på var der en stor respekt for privatliv. Jeg bemærkede det straks at tjenerne ikke jokede på samme måde med mig eller os, som jeg så de gjorde lidt med familiefædrene og de større selskaber.. ja, faktisk holdt de sig en del fra os. Selvfølgelig tilbød de drikkevarer mv., men der var ingen der på nogen måde lavede spas eller havde de her klassiske samtaler-med-turister. Jeg talte med en af guiderne, fordi jeg undredes lidt og hun fortalte mig at de blev oplært i at være særligt hensynsfulde overfor kvinder, der er alene, fordi de måske kan føle sig lidt mere udsatte… så jeg vil lige knytte en kommentar og sige at jeg på ingen måde tænkte over at jeg var i et fremmed land (og her kunne det skam lige så godt være Spanien som Canada), efter lidt tid, fordi personalet var så venlige og respektfulde.

– Faktisk var det mere de britiske familiefædre, hvor jeg kunne tænke; hey, ….kig lige væk, mister! 😉

UNDERHOLDNINGEN

Det skulle derfor også være underholdende, så jeg sørgede for det her børnehotel, hvor der var show om aftenen, altså børneshow med dans og musik – og der var dagsaktiviteter. Vi prøvede kongespil, fordi det var hvad Augusta lige var stor nok til og havde mod til, men der var også vandaktiviteter og sådan), hvor hun så fik et diplom og skulle op på scenen til Bamse (maskotten), om aftenen, hvilket var STORT i hendes verden. Jeg var med, men jeg ved hun fortalte efterfølgende hvor modig hun mærkede i sin mave hun var.

Derudover var der bamseklubben, som var for de her 3-5-årige. Jeg ved jeg lyder som en, der ikke har tillid til at hun tør noget som helst, men jeg kender mit barn og ved hun har brug for at se mange ting an, ingen hun kaster sig ud i det. Heldigvis ville hun enormt gerne i den her Bamseklub, hvor der også var en dansk guide, den super søde Josefine. De havde forskellige temaer og på sidste dagen fik de lært om lande og Augusta returnerede med ansigtsmaling, klub-tshirt, en glimmerbeklædt, kuffertpraktisk krankogle ([knogle]), som skulle repræsentere DK eller Sverige og en kæmpe stolthed over at have været “alene” i to timer.
(….og moren lå glædeligt og solede, drak Cola og læste magasiner, imens!)
Der var babyklub, klub til de +5 årige og til teenagers, hvilket jeg synes er et cool tilbud.

Afrundende vil jeg bare sige til de mange der har spurgt om de skal kaste sig ud i at rejse med barn; YAS! Do it! Jeg har selvsagt kun denne oplevelse i bagagen (som forresten er uudpakket), men jeg har virkelig blod på tanden. Jeg ville indimellem ønske at Augusta havde lur-alderen, fordi jeg selv kunne bruge en bette pause, men det var omvendt super fedt at hun ligesom forstod alt, kunne forklares alt og bare sugede så meget til sig. Ja, hun sagde endda hej på tyrkisk efter 1/2 dag!

Min super seje mavedanserinde, som nok ikke bør få slushice det næste år 😉 <3

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer, så skriv endelig <3
KH! Johanne

Og hvis du ikke kan genkende billedet herunder, så skal du bare klikke her