Jeg er egentlig bundforvirret

Hvis I tænker at jeg bombarderer jer overordentlig meget med ordet “sponsoreret” for tiden, og I har tænkt: gud, hun må da tjene kassen, sådan som firmaer sponsorerer alle de indlæg og Instagram-posts hele tiden, så vil jeg egentlig gerne uddybe lidt.

For nej, intet har ændret sig 🙂

“Før i tiden”, hvilket er ret abstrakt at sige, da jeg jo er forholdsvis ny blogger, men da jeg startede, brugte jeg ordet “sponsoreret”, når jeg havde indgået et samarbejde med et firma, om at skrive et indlæg, hvortil de har givet mig et lille honorar, eller løn kan man også sige, for at lave et kreativt skriv om et givent emne. Selvfølgelig vælger jeg og vrager, og jeg kunne sagtens lave mange mange flere indlæg, i samarbejde med et firma, end jeg gør nu, men jeg udvælger kun hvad jeg:

1. ….synes er interessant at skrive om – for hvorfor skulle jeg ellers takke ja?
og
2. …tænker I vil finde relevant – for hvorfor skulle jeg ellers takke ja?

(Men nej, jeg tjener alligevel ikke kassen 🙂 Not at all….)

Som I måske har hørt på andre blogs, og andre medier, så har Forbrugerombudsmanden – hvilket åbenbart er én bestemt mand, som jeg desværre ikke ved hvad hedder – udstukket nogle retningslinjer, og som jeg har forstået det: en omskrivning af hvordan han mener Markedsføringsloven skal forstås – den der blandt andet beskytter jer for at blive udsat for skjult reklame, som hvis jeg for eksempel viser et tandblegningskit, som jeg har fået tilsendt fordi TandblegningDenmark har aftalt med mig at det skal vises på min blog eller Instagram, og/eller har givet mig penge for det og jeg så skriver hvor meget jeg elsker resultatet, uden at skrive at det er “sponsoreret”, så er det herre meget skjult reklame. Også selvom den givne person i virkeligheden bare elsker det. Det er sådan set ret enkelt.
Men det ses forresten desværre dagligt på Instagram.

Før Forbrugerombudsmanden sendte denne brugsforvirring ud, så havde flere bloggere og instagrammere læst loven sådan (og det læser jeg sådan set stadig), at hvis man havde fået tilsendt en gave, uden aftale om at man ville vise det frem på nogle medier, så var det ikke sponsoreret. Jeg har dog altid skrevet når noget var en gave, hvis det var i fokus på mine billeder, og hvis jeg skrev hvor det var fra, for det er sådan ret god stil, i min optik.
– men nu menes der vi skal skrive “sponsoreret” eller “reklame” på nærmest alt.

Det gør at man ligner lidt een stor reklametavle, men sådan må det nu engang være, når man takker ja, til at få produkter.

Som det ses på mit seneste instagrambillede, hvor jeg viser mit tøj frem – fordi jeg har lyst, så er det angivet som “sponsoreret”, men ej forstået det som at jeg har fået betaling 🙂

Hvis jeg linker til noget fra min blog, hvilket hænder, så har jeg nogle aftaler med webshops, hvor I – hvis I lyster – kan klikke jer ind, og lure på om det er noget I også vil erhverve jer. Linket er sådan set en lille service, fordi der oftest bliver spurgt hvor man kan købe….henne, men det er skam også en indtjeningsmulighed, og dette bliver angivet som affiliate links.
Indlæg, hvor jeg skriver om min weekend, hvor der vil være et billede af Augusta, og hvor jeg linker til (for eksempel) hvor hendes termostøvler kan købes, vil fremover også blive angivet som “sponsoreret” eller “reklame”, da det er det forhenværende nævnte mand vil have… Men ikke fordi det er betalt spalteplads.

I min optik er det lidt ordkløveri, da “affiliatelinks” i mine øjne siger det hele – og hvis man ikke ved hvad det betyder, så er der en fane her på bloggen, som skriver hvad det går ud på. “Sponsoreret” i dette sammenhæng er et overflødighedshorn, men jeg må sgu forsøge at følge de der regler, selvom jeg ikke altid fatter dem.
Dette nye udspil forvirrer mere end det gavner. Selvom det er til for at sikre læsernes forståelse af “reklame” og firmainvolvering på de sociale medier og blogs, så er det som om det er liiiiige at stramme den, for pludselig syner det hele mere kommercielt, end det i virkeligheden er.

Det håber jeg opklarer 🙂

Hvad tænker I?
Har I bemærket at der er sket et skift, eller en opstramning?

image

Læs også

11 Kommentarer

  • Reply
    Sofie
    13. oktober 2015 at 19:33

    Jeg har godt bemærket det, og synes det er helt fint, da det jo er en beskyttelse af forbrugerne 🙂 men kan forstå det virker voldsomt for bloggeren selv. Forbrugerombudsmanden er desuden blevet en kvinde 🙂

    • Reply
      Nutidensmor
      13. oktober 2015 at 19:41

      GIRLPOWER 🙂 !!!!

  • Reply
    Emma
    13. oktober 2015 at 20:00

    Jeg synes det er så fint! Især at mange er begyndt at gøre opmærksom på, at det er sponsoreret i starten af indlægget. Har flere gange været ude for først at fatte det i slutningen af indlægget. Det ændrer sgu i min optik lidt på en historie, når der lige pludselig bliver flettet en pakke lakerol eller en æske chokolade ind i indlægget, og det viser sig at være spons. Jeg har intet imod sponsorerede indlæg, jeg vil bare gerne have muligheden for at scrolle forbi dem 🙂

    • Reply
      Nutidensmor
      20. oktober 2015 at 19:49

      Hej Emma,
      Beklager den sene respons!
      Jeg kan egentlig godt se hvad du mener, og jeg angiver jo oftest selv i begyndelsen, hvis der er tale om et sponsoreret indlæg, men omvendt, når jeg læser blogs, så har jeg ikke selv noget imod det, hvis det først står til sidst.. Men det kommer nok også an på hvad indlægget handler om, og hvilket firma samarbejdet er med? Læser troligt med hos barefoodblonde, som ingen kan sammenlignes med, og hun angiver først til aller aller aller sidst, som en lillebitte note, at indlægget er sponsoreret (og det er de alle, da hun er helt fantastisk), og i dét tilfælde er jeg SÅ ligeglad 🙂
      – men jeg er med på hvad du mener!
      //Johanne

  • Reply
    Katrine
    13. oktober 2015 at 20:34

    Efter din gennemgang (tak for det) virker det umiddelbart meget logisk.. Det er hvad, det er… Sponsoreret på den ene eller anden måde.

  • Reply
    Am
    13. oktober 2015 at 23:17

    og husk nu at vejledningen også foreskriver at SPONSORERET skal stå ligeså stort som overskriften.

    Jeg synes en bedre vejledning er fin – nu er den ikke længere til at misforstå. Så mangler vi bare at alle har lyst til at overholde skattefars regler – også mht Gaver.

    • Reply
      Nutidensmor
      20. oktober 2015 at 19:50

      🙂 Jeps.. Vi forsøger alle at gøre det bedste vi kan, men der er klart nogle, der vælger – på den vildeste, og mest åbenlyse måde – at snyde læserne. Om de betaler skat kan jeg så ikke sige, men vi har da vores tanker…
      Og ja, du har ret ift. overskriften. Derfor jeg vælger at lave overskriften mindre, da SPONSORET med størrelse 22 ville se NOLLER ud 🙂

  • Reply
    Emilie
    15. oktober 2015 at 9:36

    Amen jeg er også forvirret!! Du er ikke alene 😀 Jeg synes det er vildt frustrerende med de regler, men samtidig helt og aldeles fair for læserne! Så det er jo det vigtigste!

  • Reply
    Kristine
    15. oktober 2015 at 21:19

    Jeg synes det er super fint og kun til gavn for os forbrugere. Men du har da ret i, at der er mange IGere, særligt store modebloggere, der aldrig nævner alle de sponsorklude de går i.

  • Reply
    Tina
    17. oktober 2015 at 14:04

    Jeg synes det er i overkant strengt og egnet til misforståelser hos den alminnelige forbruker. Jeg vet ikke hvordan det er i DK, men i Norge kjører også avisene/de store mediehus såkalt “content marketing” uten at det blir angitt noe sted at det er sponsoret. Dette er altså at en oppdragsgiver betaler for at en avis f.eks skal lave en sak fordi en journalistisk sak alltid vil virke mer troverdig enn reklame. Men kjøpt og betalt er det altså uten at vi får det opplyst. Det er et minefelt og jeg synes blog’s har fått riktig meget oppmerksomhet, mens de såkalte seriøse aktører slipper unna!

  • Reply
    Stine Dahl
    18. oktober 2015 at 4:43

    Som jurist synes jeg nu det er fint – men det skal man vel sige ☺
    Problematikken omkring gave-begrebet er jo lidt, at nogle bloggere føler sig forpligtede til at fremvise produkterne og skrive pæne ting om dem, fordi de har fået dem. Det kan jo så mislede forbrugerne, hvis de tror, at det er bloggeren selv, der har fundet frem til produktet og er ordentlig begejstret for det på trods af at begejstringen måske mere skyldes gave-elementet. Som bekendt smager gratis mad nogen gange bedre

    Forbrugerombudsmanden er btw pt en kvinde.

    Stine – jernmor.dk

Skriv et svar til Nutidensmor Annuller svar