@DENVIRKELIGEVERDEN2.0: TILTRÆNGT ELLER LANGT OVER GRÆNSEN?

Denvirkeligeverden, eller @denvirkeligeverden2.0, som profilen hedder, fascinerer det mig. På den ene side, fordi det er voldsomt interessant at følge med i hvordan postsene udvikler sig, når Denvirkeligeverden kaster et billede ud i virkeligheden, hvad han vil mene er virkeligheden, hvortil instagrambrugere bliver den dømmende magt, der nærmest onlinelyncher, men på den anden side også fordi måden det gøres på er så ekstrem.

Der er ikke en moderator på opslagene, i hvert fald ikke en streng en, så oftest bliver personerne på billedet og bag billedet navngivet. Unge og voksne. Hængt ud som løgnere og snydere, for anklagen er som oftest skamredigering og købte følgere. Dommen er altid: skyldig.
Jeg har set at flere har kæmpet imod og forsøgt at vise at anklagerne ikke har noget hold, men når masserne har hevet høtyvene frem virker det sgu ikke til der er megen vej tilbage. Personen bag formulerer selv at han ikke har intention om at save nogen over, men.. sker det alligevel?

I hans (personen bag) står der: I kender konceptet. Konceptet er måske mest kendt fra Anders Hemmingsen, det er nok derfor vi kender det, men Anders holder den langt mere sober, med regulær præteenage- /klasten-på-lår humor og memes, som Anders eller Denvirkeligeverden ikke selv kan tage credit for, da de blot videreformidler det de får sendt. Det kan dermed også fungere som en slags stikkerlinje.

Missionen han fortæller han har er, som jeg gennem tiden har kunnet læse mig frem til: at stoppe løgne på sociale medier. At oplyse om redigering og falsk virkelighedssyn, for at citere fra en af hans andre profiler.
Den står nok på tre ben: at vise hvem der laver overredigering af billeder (gjort for at fremstå tyndere og brunere, evt. med større bryster og en rundere røv), at vise hvem der har købt sig til følgere (i mine øjne gjort for at fremstå mere populær og mere attraktiv for virksomheder) og oute dem der bruger Google-billeder til f.eks. at vise Guccitasker, som man så ikke selv ikke ejer (for at fremstå rigere eller måske mere succesfuld).

Hvis du ikke kender profilen skal der ikke mange klik til at finde den ikke mange scrol for at se det meste af Denvirkeligeverdens online portfolie af udhængninger, men også et slags galleri af brud på ophavsretten, altså tyveri af brugeres immaterielle aktiver, som er screenshots og udgivelse af andres instagrambilleder altså er. Med fisefornemme ord. Så hans feed består altså af andres billeder, hvilket er ulovligt, så min tanke er egentlig at det er et spørgsmål om tid, før nogen “slår tilbage”, hvilket der blot skal en enkelt mail til en advokat til. Om hele muligheden for at føre denne “kamp mod fordækte instagrammers” med tiden smulrer, pga. regning efter regning for misbrug af andres billeder, må tiden vise.

Jeg har så bare nogle spørgsmål til dig, som er nogle af de spørgsmål jeg stiller mig selv.

Er det en god mission han har?
Er det den rigtige måde at gøre det på?
Er det etisk forsvarligt?
Er det en positiv oplevelse for unge at kigge med?
De ser at billeder de finder på nettet ikke nødvendigvis er virkelighed.
Kan det give en negativ forståelse for hvordan man løser ‘et problem’, bryder med en tendens, som skamredigering?
De ser hvordan personer bliver hængt ud, når de træder ved siden af.
Er det den mest effektive måde at løse et evt. problem på?

Jeg kan næsten godt love dig at der er influencers der er tæt på at skide i deres bukser over risikoen for at blive hængt ud.
Hvor går grænsen?
Jeg håber du vil smide dine tanker ind herunder, for jeg vil enormt gerne høre hvad I tænker!

KH!

Læs også

15 Kommentarer

  • Reply
    Mette
    26. februar 2019 at 15:46

    Jeg er ambivalent – egentligt kan jeg godt lide det – det med, at snydere (som jeg mener profiler med købte falske følgere er) bliver opdaget og får sved på panden. Men jeg kan ikke lide den tone, der er derinde. Det er mobning og grimme ord. Det kan man godt undgå ved at slå kommentarer fra evt. Men jeg synes det er fint, at der er nogle bloggere og influenter, der er ved at skide lidt i bukserne. Måske er det let for mig at sige, fordi jeg fucking har rent mel i posen, men der er andre derude i blogland, der kæmper – Hårdt – mens bloggere med 80% falske følgere overhaler udenom. Not fair.

  • Reply
    Signe
    26. februar 2019 at 16:10

    Så tunede jeg lige ind på profilen på IG, for første gang nogensinde. Jeg følger ikke den slags normalt, men tjekker en gang i mellem ind hos Anders Hemmingsen.
    Jeg må sige hverken eller, altså jeg synes fokuset på at nogle snyder, fordi det er snyd, er godt, men måden at gøre det på, synes jeg er forkert.
    Jeg ved ikke hvordan mediet skulle være strikket sammen så det var mere sobert, men det er jo en vigtig debat at det hverken er OK at købe sig til følgere, eller at snyde sig mere tynd. Og med det kræver det vidst et argument for hvorfor det ikke er okay i følge mig – det synes jeg ikke det er, for det giver et forskruet billede af sandheden. Vi kender da alle til at der er noget vi ville ønske at vi kunne lave om på, og jeg er da voksen/oplyst nok til ikke at stole på alt på nettet. Men det er desværre ikke sådan det forholder sig for alle, og det ødelægger noget for et ellers dejligt medie, hvis det pludselig bliver ‘normalen’ at man skal SNYDE!
    Kort og godt, missionen synes jeg er fin, og der er noget vigtigt i at rette noget opmærksomhed imod det, men jeg synes måden det gøres på er forkert.

  • Reply
    Lise
    26. februar 2019 at 16:22

    Puha den er svær. Jeg har det som beskrevet længere oppe, fint med at folk der køber følgere, skamredigere billeder og generelt snyder, bliver opdaget og det bliver oplyst om. Men jeg ved ikke om det er den rigtige måde, da jeg synes at kommentarfeltet godt kan blive lidt for grov og så synes jeg han skal komme med et undskyldningspost hvis f.eks. at en har bevist han tager fejl i stedet for at lade haten kører videre!
    Men en ting er sikkert, det er ikke etisk da han jo bryder loven ved at bruge andres billeder.

  • Reply
    Michelle
    26. februar 2019 at 16:31

    Jeg har det lidt svært med både denvirkeligeverden2.0 og morfarfortaeller, som jo har samme mand bag.
    Jeg synes det er fint, at der bliver gjort opmærksom på problemet – især for de unge piger og drenge (for den sags skyld også os lidt halvgamle) der ikke kan gennemskue hvordan virkeligheden forholder sig.
    Allermest bliver jeg en smule forvirret. Førhen har han været en del af Pulterkammerets Aktivister – der jo netop var imod hævnporno og krænkelser. Nu synes jeg selv at han er en del af den kultur der synes det er okay at krænke andre, omend ikke nøgen som sådan – men på sin vis må det være lige så forfærdeligt at blive hængt ud med navn på så store profiler, uanset hvad “missionen” er.
    Er det okay at stoppe krænkning af nøgne piger og drenge (SELVFØLGELIG SKAL DET STOPPES) – men selv krænke andre, fordI de har nogle andre værdier?
    Giver det mening overhovedet – det jeg skriver altså? 🤔

    • Reply
      Julie
      27. februar 2019 at 11:01

      Hej Michelle,

      Jeg er fuldstændig enig med dig. Fuldstændig.
      Jeg kan heller ikke finde sammenhæng mellem, at man på den ene side gerne vil opdrage på folk på internettet og på den anden side direkte reproducere en ret grim kultur, som foregår mange steder på de sociale medier.

  • Reply
    Marie
    26. februar 2019 at 17:10

    Jeg tror et eller andet sted, jeg synes, at sådanne profiler tydeliggør flere problemer med de sociale medier end den løser.
    For så vidt angår anvendelsen af andres billeder, ophavsret, immaterielle rettigheder mv., synes jeg faktisk det er den mindst interessante del. Det kan godt være, det er ulovligt at anvende billederne selv, men i og med billederne ligger offentligt tilgængelig, ville det blot kunne henvises til dem i stedet. Det ved jeg ikke, om gør sen store forskel.
    Profilen har en mission om at rense ud i snyd og bedrag. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvem det er, der har opsat reglerne for Instagram – det er vel som sådan ikke forbudt at redigere billeder? Eller opstille billeder? Eller vælge det billede, hvor man selv synes, man ser bedst ud/det billede med mindst rod/de gladeste børn e.lign.?
    Virker det dumt at redigere sit udseende for at passe ind i et eller andet ideal? – Ja! I den grad. Kan jeg være bekymret for min egen datter – og min søn også for den sags skyld – når hun skal ud i de sociale medier? Ja! I den grad. Men det gør det jo ikke ulovligt at redigere sine billeder.

    Så jeg har meget svært ved selvbestaltede “politibetjente”, der følger deres egen dagsorden og derefter hænger dem ud, de synes, ikke spiller efter (deres definition af) reglerne. Og kan godt frygte for, hvor udviklingen tager os hen, hvis alle og enhver har “lov til” at hænge dem ud, de nu synes agerer dumt eller uhensigtsmæssigt (men altså inden for lovens rammer).

    For så vidt angår det, at købe følgere, så virker det jo igen også bare ret dumt. Antager dog ikke, det er ulovligt. Og virksomheder, der indgår samarbejder med influencers, håber jeg sørme kan deres kram inden de indgår aftaler. Som med alle andre samarbejdspartnere.

    Så dine spørgsmål: er det en god mission? Det ved jeg sørme ikke – er hans mission at søge mere ægthed på de sociale medier via et andet (i min verden) større problem, nemlig online mobning? Det tror jeg ikke på – og finder det i hvert fald dybt uetisk og kritisabelt. Og hverken for unge eller gamle noget godt forbillede for, hvordan man løser noget som helst.
    I min verden er profilen langt over grænsen.

    Og hov; det blev da frygtelig langt – beklager!

  • Reply
    Mette Hammelsvang
    26. februar 2019 at 17:33

    Well, hvad er værst, at redigere et billede eller hænge folk ud på sociale medier?

    Jeg synes det er problematisk at de stjæler billeder uden tilladelse og hænge folk ud med navn!
    Jeg synes også det er problematisk at folk skam redigerer billeder og køber følgere.

    Men hvordan gør man opmærksom på det “perfekthedsideal” (jo det er et ord, lev med det) uden at hænge folk ud?

    Må man gerne mobbe folk der higer efter det perfekte?

    Jeg følger selv både Denvirkeligeverden og Anders Hemmingsen.
    Og får det mere og mere problematisk med begge profiler! Jeg synes det bliver mere og mere voldsomt, og med mere mobning og at hænge folk ud, som man synes er til grin af den ene eller anden grund.

    Men hvad skal man så gøre, for det er da vigtigt at gøre opmærksom på at de skam redigerede billeder ikke er virkeligheden.

    Ja jeg stillede muligvis flere spørgsmål end svar her! Men jeg er selv i vildrede over det 😳

  • Reply
    Simone
    26. februar 2019 at 17:46

    Synes egentlig også der er dele af konceptet der fungerer. Men tonen derinde er så hård, hvilket jeg også synes den er på hans andre profiler, især når man har så mange unge følgere.
    Er det etisk okay at snyde med billeder og følgere? Er det etisk okay at hænge andre ud og tale så grimt om dem?
    Synes også det her “perfekthed” er et svært emne, men at folk generelt er blevet bedre til at være kritiske over for de ser på de sociale medier 🤷🏻‍♀️ Den er virkelig svær, men følger ihvertfald ikke selv med.

  • Reply
    Maria
    26. februar 2019 at 18:15

    Jeg synes det er en virkelig dårlig metode til at komme redigerings og over-lyserødficeringsproblematiken til livs. Det handler vel for de personer om, at de føler at de har noget at skulle leve op til. Den måde personen bag denvirkeligeverden2.0 udstiller disse på, minder for mig meget om det der sker med udstikkerne i x-Factor (dem der er skæve/ikke kan synge etc.), og det synes jeg er mobning. Vi vil gerne have at de kommende generationer ikke mobber, men vi retter lige ind og underholder ved at mobbe. Det er ikke ordentlig opførsel i mine øjene. Man ophæver ikke falsk markedsføring (redigering mm på Instagram) ved dobbelt dårlig opførsel.

  • Reply
    Katrine
    26. februar 2019 at 19:30

    Ærlig talt.. Så synes jeg det er helt fint. Men jeg er også en rapkæftet kælling, måske det er der den ligger. Men det kan virkelig ikke få mit pis i kog. Men det kan det derimod med det falske “budskab” de “influencers” sender til mange unge idag.
    Har dog kun lige kigget profilen igennem og ikke set den hårde tone jeg ser de fleste skrive der er.
    Er bare så ærgerlig over hvor mange der ser op til massen af de folk som fremstiller et Utopia af hvordan en krop, og et liv kan se ud og hvad man skal gøre for at opnå det. Kan godt lidt lide hans indstilling til at en spade er en spade og vælger man at udstille sig selv på den måde, well.. so be it.

  • Reply
    Jeanne
    26. februar 2019 at 19:30

    Nu tager jeg lige den omvendte brille på – jeg har prøvet at blive hængt ud af diverse bloggere, pga en misforstået kommentar.

    Det et ekstremt grænseoverskridende og yderst ubehageligt.

    Så nej, dette er ikke vejen frem. Det er vejen frem at snakke ordenligt til og om hinanden.

    Problemet med influensers kan dog være, at hvis man stiller et spørgsmål, går mange til angreb. Hvilket er enormt ærgerligt, når spørgsmålene ofte er ganske saglige og objektive.

  • Reply
    Tilde
    26. februar 2019 at 20:19

    Jeg er generelt enig med mange af kommentarerne – jeg synes målet, er korrekt, men vejen dertil er etisk meget forkert. Det skaber i min optik bare et nyt problem, når man på den måde tilsviner folk, som jeg synes han gør.
    Kendte ikke profilen i forvejen, følger fx. heller ikke Anders Hemmingsen, for jeg synes det bliver for meget udstilling (underholdning) på andres bekostning.
    Men jeg synes pointen bag er god og helt nødevendig – uden tvivl!

  • Reply
    Camilla
    26. februar 2019 at 21:17

    Jeg tror det er vigtigt at huske at hver eneste gang vi åbner et dameblad ser vi også skamredigerede fotos. Det er bare bedre udført. Sådan har det været siden photoshop blev opfundet vil jeg tro (og inden da sugede de sikkert maven ind og fik masser af vat i BH’en). Ikke at det gør det legitimt – men det er altså ikke nyt st udseendet manipuleres. Make up kan også være mere eller mindre vellykket.

    At man køber sig til følgere er heller ikke ok – men igen, har det vel altid været nemmere at sælge sig selv hvis man fremstod populær. Jeg er gudskelov ikke blogger så forstår mig nok ikke på det, for selvfølgelig er det skævvridende.

    Men når dette er sagt så – så nej. Så er instagram siden her ikke ok. Den er udskammende på en virkelig grim måde, og jeg er ikke helt sikker på jeg forstår fænomenet? Hvorfor gå efter de små mus, når der burde være store elefanter man kunne fange istedet. Modeindustrien fx…

  • Reply
    Denvirkeligeverden2.0
    26. februar 2019 at 23:46

    Mange tak for jeres fine respons. Har ik læst det hele, men er enig i jeres forskellige synspunkter. Den er list svær, at holde sober hver gang…..

    I er velkommen til at svare/skrive på Instagram. 😇

  • Reply
    L
    27. februar 2019 at 12:14

    Jeg måtte som andre også lige tjekke siden ud, da jeg ikke kendte noget som helst til det!

    Min umiddelbare tanke er, at det er fint nok – helt i tråd med hvor forkert det kan føles, at grine til videoer af mennesker, der slår sig. (And we all laugh!)

    Med det sagt synes jeg virkelig, at vores samfund burde blive mere kilde-kritiske! Hvorfor sætter ingen spørgsmålstegn ved ualmindeligt slanke taljer, kæmpe bryster og runde numser? Æstetik er én ting, men jeg er skræmt over at der skal sådan en profil til, for at fortælle hvor dårligt der egentlig lugter inde på Instagram!

Skriv et svar